Korábban csupán érdeklődésből, később, a rendszerbe kerülve szakmai tapasztalatoktól felvértezve írtam a közoktatás világáról. Nagy megfejtést ne várjatok, inkább csak szorongva figyelem az átalakításokat, a  kisebbségi oktatás helyzetét, no meg a tanár lét mibenlétéről elmélkedem.

Tanárcsapdák és kiutak
Fölöslegesen tanulnak Rousseau-ról az egyetemen a tanárszakosok? Romániában jobb pedagógusnak lenni, mint Magyarországon? Mit tud kezdeni Sólyom László és a Bölcsek Tanácsa a baltásgyilkos-tekintetű apukákkal? Vizsgálódásaim a közoktatási rendszer zsákutcáiban, néhány szerény javaslattal megspékelve.


Tehetségek vagy tehetősek felsőoktatása?
Amikor Hoffmann Rózsa keresztes háborúját vívta az oktatáspolitika csatamezején, folyamatosan muníciót szolgáltatott a szakmai szervezetek és a nagyközönség támadásaihoz. Ennek valós okai nem a felkapott, tényleg dilettáns ötletek voltak, hanem az a szerkezeti reform, amelyen át kell esnie a magyar oktatási rendszernek. Ám az is biztos, hogy nem ilyen formában, nem ilyen hangsúlyokkal és nagyon nem ilyen kommunikációval..


Értékek és évszámok - Van-e küldetése a keresztény pedagógusoknak?
Vallásos körökben viszonylag sok szó esik a felekezeti iskolák működéséről, az ideális légkörről, tanítási módszerről, szellemiségről. Azonban ezek a disputák a legritkább esetben térnek ki arra, hogy milyen mozgástere, feladata, küldetése lehet a keresztény pedagógusnak „állami vonalon", önkormányzati vagy állami fenntartású iskolában.

Szegre akasztott szegregáció - romák a közoktatás útvesztőiben
A romák oktatásával kapcsolatos nehézségek már a rendszerváltás óta napirenden vannak hazánkban. A Horn- és az Orbán-kormány programjai és a gyurcsányi vezetés nevébenhangsúlyos integrációs politikája ellenére a helyzet még mindig aggasztó. Sőt, egyre többször hallunk szegregációról is. Tényleg kirekesztik a romákat az oktatásból?





Rendhagyó lyukasóra tanároknak – sztrájk a sulikban
A Liga által kezdeményezett vasúti sztrájkkal párhuzamosan több 2007 decemberében tanintézményben a pedagógusok is munkabeszüntetést tartanak. Az ő demonstrációjuk azonban sokkal kisebb mértékű, mint a MÁV-osoké. De hogyan is néz ki egy iskolai sztrájk? Bogdán Marianna, az Apáczai Csere János Művelődési Központ igazgatója mesélt.